bullemammans

Kalljästa frallor

Här kommer ett recept på kalljästa frallor som är superenkla att göra. man förbereder allt på kvällen sen är det bara att grädda på morgonen. Tänk va barnen och gubben blir överraskade om dom får nybakat på morgonen. det är ett recept från Ernst Kirchsteiger.
 

Kalljästa frallor

Ingredienser

3 dl ljummet vatten 
2 msk olja 
25 g jäst 
1 tsk salt 
1 tsk socker 
ca 7 dl vetemjöl 

äggvita att pensla frallorna med (jag penslade mina med vatten)
skalade solrosfrön, linfrön och sesamfrön att strö över frallorna, man kan välja efter egen smak 

(Jag hade i 2 rivna morötter i min deg också för att variera lite)

Gör så här

1. Blanda vattnet med oljan och jästen. Tillsätt salt, socker och vetemjöl, blanda allt tills det blir en fast deg.

2. Dela degen i 12 delar och rulla till små frallor.

3. Lägg ut frallorna på en bakpappersklädd plåt. Låt jästa i 15 minuter, ställ sedan in dem i kylskåp över natten. 

4. Grädda dem i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20 minuter eller tills bröden har blivit gyllenbruna.

 

 

 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Joanna
skriven :

Ska man ha sån där torrjäst? Tittade nyss på Leila å hon sa att man alltid ska ha vetemjöl special när man bakar matbröd?! Hade gärna sett en bild Mormor :)